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교육과정

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교육과정 및 교과목 해설서
학년도 2024 학기 2학기
이수구분 1전선 학수번호 1전심
교과목명 K-콘텐츠디자인
교과목명(영문) K-Contentsdesign
교과목해설 K-콘텐츠는 국가경쟁력의 원동력으로서 국가 차원에서 전략적으로 육성되고 있다. 콘텐츠 산업의 성장을 위해서는 창의적 아이디어와 신기술의 결합을 통한 지속적인 비즈니스 창출과 사업 영역의 확장이 필요하다. 이에 본 교과목은 K-콘텐츠 산업에 ‘디자인 씽킹(디자인 사고)’ 프로세스를 접목하여 아이디어 발상을 통한 새로운 사업 개발의 가치를 찾아낼 수 있도록 구성되었다. 이를 위해 구체적으로, 학생들은 첫째, K-콘텐츠 대표 장르(케이팝, 웹툰, 영화, 게임 등)를 구체적으로 살펴보고, 둘째, 디자인 사고에 기초하여 콘텐츠 장르 별 현상 관찰 후 문제를 정의하고, 셋째, 문제해결을 위한 아이디어 발상 및 결과물을 구현한다. 이를 통하여 K-콘텐츠에 대한 기본적 지식습득에서 나아가 콘텐츠 산업 분야의 미래 인재로서의 전문성, 창의적 문제해결능력, 사업 개발을 위한 역량을 함양하여 향후 콘텐츠 산업 현장에서 일할 때 유용하게 도움이 되도록 하는데 주요 목적을 지닌다.
교과목해설(영문) K-content is being strategically fostered at the national level as a driving force for national competitiveness. For the growth of the content industry, continuous business creation and expansion of business areas are necessary through the combination of creative ideas and new technologies. Accordingly, this course was designed to discover the value of new business development through ideation by applying the ‘design thinking’ process to the K-content industry. Specifically, first, look in detail at representative K-content genres (K-pop, webtoons, movies, games, etc.), second, define problems after observing phenomena by content genre based on design thinking, and third, solve problems. Develop ideas and implement results. Through this course, you can go beyond acquiring basic knowledge about K-content and develop expertise, creative problem-solving skills, and business development capabilities as a talent in the content industry. Furthermore, the main purpose is to provide useful information when working in the content industry in the future.